Hoe 14 miljoen mensen straks in de Mall of the Netherlands komen

Met nog een jaar te gaan tot de opening van het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland, de nieuwe Mall of the Netherlands in Leidschendam, dringt zich steeds meer de vraag op: hoe komen de jaarlijks verwachte 14 miljoen bezoekers er? En waar gaan ze parkeren?

Om met die laatste vraag te beginnen: onder de shoppingmall, die 230 winkels, tientallen restaurants en 10 bioscoopzalen telt, zijn straks 4000 gratis parkeerplekken. Over de aanrijroutes heeft Teun Koek van Unibail Rodamco dinsdagavond de plannen gepresenteerd.

Afslag
Bredere wegen komen er voorlopig niet. De N14 die langs de nieuwe Mall komt, wordt pas na 2023 door Rijkswaterstaat aangepakt. Dan gaan de kruisingen onder de grond en wordt de afslag in de tunnel naar de Mall langer om het voorsorteren eenvoudiger te maken.

Zolang die aanpassingen er niet zijn, zet de ontwikkelaar samen met de gemeente Leidschendam-Voorburg in op het stimuleren van fietsen, deelauto’s en gebruik van het openbaar vervoer.

Daarbij spelen station Mariahoeve voor de trein en tramlijn 6 van de HTM de hoofdrol. Zij worden de entree naar de Mall. ,,De bewegwijzering gaan we sterk verbeteren zodat duidelijk is waar je vanaf het station op de tram kunt stappen naar de Mall”, zegt Koek. Ook voor wie gaat lopen, 12 minuten, wordt het met bordjes en opknappen van de bestrating aantrekkelijk gemaakt. Voor het teruglopen met handen vol tasjes is 12 minuten wellicht wat veel. Dan wordt ingezet op deelfietsen die je op het station kan achterlaten.

1500 fietsparkeerplekken
Het aantal fietsparkeerplekken wordt opgeschroefd tot 1500. Voor een bewaakte stalling moet echter ‘nog een derde partij worden gezocht’. Omdat het merendeel van de bezoekers toch met de auto zal komen, wordt ingezet op een duidelijk bewegwijzeringssysteem. Het liefst vanaf alle snelwegen, maar daar voelt Rijkswaterstaat niets voor. ,,Zij hebben er ook belang bij dat het verkeer niet vast komt te staan”, zegt Koek daar over.

Ziekenhuis
Voor piekmomenten waarop 4000 parkeerplaatsen niet genoeg zijn, wordt overlegd met ziekenhuis Antoniushove dat op loopafstand ligt en kantoren aan de andere kant van de A4 om hun parkeerplaatsen te mogen gebruiken. Ook het parkeerterrein van ADO Den Haag is een optie. ,,Maar dan moet je met pendelbussen gaan werken.

Omwonenden van de Mall blijven bezorgd. ,,Wij vrezen dat mensen bij ons in de wijk gaan parkeren”, zeggen ze. Garanties dat dat níet gebeurt, kan Koek niet geven.

Bron: AD.NL