Westland is één van de meest bedrijvige gemeenten. Om de dienstverlening goed bij de ondernemers te laten aansluiten, werkt gemeente Westland sinds kort met accountmanagers. Yana van Blitterswijk en Jelle van der Tas stellen zich voor aan het Westlandse bedrijfsleven én aan de lezers van BOEM.
Toen Jelle van der Tas twee jaar geleden bij gemeente Westland binnenkwam, startte hij als beleidsondersteuner. “In deze functie heb ik mij goed kunnen ontwikkelen en het heeft de basis gelegd voor de volgende stap; het accountmanagerschap. Waar je als beleidsondersteuner vooral betrokken bent bij het opstellen van beleid, zie je in deze rol hoe het beleid uitpakt. Je bent een eerste aanspreekpunt voor ondernemers en geeft een menselijk gezicht aan een relatief grote organisatie als een gemeente.” De 30-jarige Van der Tas is verantwoordelijk voor het MKB en evenementen en voelt zich als een vis in het water in zijn nieuwe functie: “Ik heb voorheen veel in de horeca gewerkt, dan leer je goed met mensen omgaan. Dat komt zeker van pas in deze baan.”
De accountmanager voor glastuinbouw en bedrijventerreinen, Yana van Blitterswijk, is dit jaar in januari begonnen als gemeenteambtenaar. “Ik vind het geweldig om bedrijven te kunnen ondersteunen vanuit deze functie. Je kunt het beleid als gemeente opschrijven, maar je moet het ook toetsen. In mijn vorige baan als eventmanager was ik ook altijd veel op pad. Ook nu gaan we veel naar buiten. Ik heb het glastuinbouwcluster, de agrologistieke bedrijven en andere bedrijven op bedrijventerreinen in korte tijd al goed leren kennen. Ze bijten elkaar niet, maar versterken elkaar juist.”
Behalve het tweetal zijn er nog enkele collega’s actief binnen het team, maar dat is heel specifiek; bijvoorbeeld voor ondernemers aan het strand of voor de grootste (internationale) bedrijven. Ook het omgevingsloket is een belangrijke afdeling voor de ondernemers wat betreft ruimtelijke initiatieven. “Wij zorgen ervoor dat ondernemers niet van het kastje naar de muur worden gestuurd binnen onze organisatie. Wij kunnen sneller schakelen met onze collega’s en letten op tijdige beantwoording van vragen”
zegt Van der Tas. “De beslissingen zijn voor ondernemers niet altijd even logisch. We kunnen dan een luisterend oor bieden en uitleggen waarom er op deze manier wordt gehandeld” vult Van Blitterswijk aan.
“Al is de functie nieuw,” betoogt Van der Tas, “er is direct werk aan de winkel. Zo bereid ik mij voor op de aflopende detailhandelsvisie in 2026. We moeten samen met ondernemers en belangenorganisaties kijken wat de behoeftes zijn. Ook het evenementenbeleid wordt tegen het licht gehouden. De afdeling Veiligheid creëerde voorheen het evenementenbeleid, nu bekijken we het vanuit meerdere afdelingen en wegen we diverse beleidsaspecten. Daarover spreek ik met de evenementenorganisaties en andere stakeholders.” Ook de 29-jarige Van Blitterswijk is voortvarend van start gegaan: “Recentelijk hebben we de knelpuntentafel georganiseerd; dan ga je breed in gesprek met ondernemers over meerdere thema’s als innovaties en robotisering.
Als gemeente lossen we knelpunten graag op, voor zover
het binnen onze mogelijkheden ligt.”
De Westlandse accountmanagers zijn pro-actief en benaderen zelf BIZ’en, belangenverenigingen en individuele ondernemers. “Alleen dan hoor je de verhalen; waar zijn ondernemers mee bezig? Maar ook: wat speelt er echt?
We staan open voor het Westlandse bedrijfsleven.
Benader ons gerust!” besluit Van Blitterswijk.
Jelle van der Tas
Accountmanager MKB & evenementen
jvdtas@gemeentewestland.nl
Yana van Blitterswijk
Accountmanager Bedrijventerreinen & Glastuinbouw
ysvblitterswijk@gemeentewestland.nl