MAATSCHAPPELIJK

Hans Agte en Bart Caminada van ADO Den Haag Vrouwen: Vrouwenvoetbal komende jaren de grootste groeimarkt

“We nodigen potentiële sponsors altijd uit om zelf eens een wedstrijd bij te wonen. Dan zien ze met eigen ogen dat het echt een familie-uitje is. Op de tribune heerst een gemoedelijke sfeer en zitten opa’s en oma’s, jonge gezinnen met een baby in de Maxi-Cosi, groepjes kinderen: eigenlijk zoals het vroeger bij het mannenvoetbal was. En nee, er lopen geen 22 meisjes met roze schoentjes op het veld. Het gaat er stevig aan toe!” Aan het woord is Hans Agte, ADO-fan sinds hij kan lopen, vorige zomer begonnen als broeksponsor en maatschappelijk partner en sinds december 2021 operationeel manager bij ADO Den Haag Vrouwen.

In 2012 is de Stichting ADO Den Haag Vrouwenvoetbal opgericht om het vrouwenvoetbal in Den Haag en Haaglanden op het hoogste niveau een beter perspectief te bieden voor de toekomst. Bart Caminada is bestuurslid van de stichting en verantwoordelijk voor de commercie en het contact met sponsors. Hij vertelt: “Wij hebben als doelstelling om bovenin mee te draaien en dat willen we doen met een eerste elftal waarin het Haagse DNA duidelijk vertegenwoordigd is. Daarvoor is het nodig dat we voor goede doorstroom zorgen vanuit de jeugd.” Hans vult aan dat hij supertrots is op die jeugdopleiding en hij benadrukt hoe uniek het is dat maar liefst 70 tot 80% doorstroomt naar het eerste elftal. “Wij kijken bij onze jeugdspeelsters ook breder dan naar voetbal alleen. Ze worden echt onderdeel van de ADO-familie en wij voorzien in een dual-traject waarbij scholing, werk, stage worden meegenomen. Wij vinden het belangrijk dat spelers een vangnet hebben wanneer ze – om wat voor reden dan ook – moeten stoppen met voetbal.”

Maatschappelijke initiatieven

De voetbalvrouwen van ADO hebben verschillende maatschappelijke initiatieven omarmd. Zo is er Power Meiden Haaglanden, een initiatief van Hans Agte. “Dat is begonnen als een eenmalige badmintonclinic voor ADO Den Haag Vrouwen en is uitgegroeid tot een activiteit om maatschappelijke drempels te slechten voor meiden en vrouwen door ze te interesseren voor sport. We organiseren daarvoor clinics, waarbij kinderen kennis kunnen maken met verschillende sporten.” Een ander mooi maatschappelijk initiatief is de Stichting Powervrouwen.nl. Hierin fungeert ADO Den Haag Vrouwen als rolmodel voor meisjes en vrouwen in de regio Haaglanden door bijvoorbeeld clinics te geven op scholen of lezingen te geven over topsport.

Sterkste merknaam in de regio

Het vinden en binden van sponsors is – net als voor iedere andere sportvereniging – een permanente uitdaging. “We hebben een mooie clubsponsors, maar nieuwe zijn altijd welkom! En voor die groep is het interessant om te weten dat vrouwenvoetbal de snelst groeiende sport en dus de grootste groeimarkt is.” Bart en Hans denken dat het zeker ook voor Westlandse bedrijven een interessante mogelijkheid is. “Want”, zo maakt Hans dat concreet, “ADO is de sterkste merknaam in deze regio.  En – zeker zo belangrijk – wij gaan altijd echt in gesprek met onze sponsors over de wederdienst die wij kunnen leveren. Wat wil de sponsor bereiken en hoe kunnen we samen zover komen? Wij vinden dat je de waardering voor je sponsors elke keer weer opnieuw moet laten blijken en het nooit voor vanzelfsprekend moet nemen.” Bart merkt op dat de maatschappelijke elementen binnen het ADO-vrouwenvoetbal een belangrijke rol spelen. “Sponsors weten wat wij op dat vlak allemaal ondernemen en realiseren zich dat ze met hun steun ook daaraan bijdragen.”

Groengeel hart

Bart en Hans benadrukken dat sponsoring meer is dan, zoals zij zelf zeggen, ‘een zak geld brengen’. “Het gaat erom wat we voor elkaar kunnen betekenen. SD Creative Agency is daarvan een mooi voorbeeld”, licht Hans toe. “Dat is voor ons echt een partner op weg naar ADO Vrouwen 2.0. Wij gebruiken de kennis en expertise van Shirley Schelkers bij het ontwikkelen van onze communicatiestrategie. Het is een samenwerking waar wij ontzettend blij mee zijn en waarvan ons groengele hart beslist sneller gaat kloppen!”

Heb je interesse in een partnership?

Neem dan contact op met Hans Agte: hans@adovrouwen.nl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin