Coverstory

Een slimme parkeerplaats als verdienmodel

“Veel ondernemers of gebouweigenaren zien de parkeerplaats als een noodzakelijk kwaad voor het personeel of de bezoekers van het kantoor of de bedrijfsruimte.
Zonde! Een slimme parkeerplaats kan een verdienmodel zijn”, aldus René Hogervorst van YesCharge.me. 

De overheid stimuleert ons om versneld onze mobiliteit te elektrificeren. Daarnaast willen veel ondernemers hun eigen duurzame ambitie versnellen en voldoen aan de vraag van hun klanten om aandacht voor duurzaamheid. Daar komt bij dat de kosten per kilometer van een elektrisch wagenpark zeer interessant geworden zijn, omdat er minder draaiende onderdelen zijn en de brandstofprijzen telkens stijgen. Deze verschillende ontwikkelingen zorgen ervoor dat u als ondernemer steeds vaker te maken krijgt met elektrische auto’s: van bezoekers en van het eigen wagenpark.  

Dynamisch energiecontract

René constateert dat veel gebouwen elektra-aansluitingen met beperkt vermogen hebben en/of een tijdelijk overschot door zonnestroom. “Kortom: te veel of juist te weinig stroom. En dit is niet wenselijk in combinatie met het laden van het wagenpark. Daarnaast hebben sommige bedrijven een dynamisch energiecontract en zij willen het laden juist hierop afstemmen. Dit omdat het een stuk goedkoper is om zo het eigen wagenpark op te laden of omdat het verdienmodel achter de laadpaal dan een stuk interessanter is op basis van kostprijs per kWh.”

Geen-gezeik-garantie

YesCharge.me verzorgt de gehele energieketen van een gebouw. Van de levering van de AC- en DC -snelladers tot de betaaldiensten achter de laadpaal en de installatie in samenwerking met de huisinstallateur. René: “Wij bieden ook service en beheer van de laders en geven, wat wij noemen ‘geen-gezeik-garantie’. Daarmee onderscheiden wij ons van andere, landelijke partijen. De complete installatie wordt vooraf ingericht en getest. Hierdoor is tijdens de installatie de kans op falen zeer beperkt en daarmee ook de levensduur van een laadpaal langer. Storingen van een laadpaal moeten heel snel opgelost kunnen worden omdat auto’s, bestelbussen en vrachtwagens veelal de volgende dag weer opgeladen de weg op moeten.” 

‘De overheid stimuleert ons om versneld onze mobiliteit te elektrificeren. Daarnaast willen veel ondernemers hun eigen duurzame ambitie versnellen en voldoen aan de vraag van hun klanten om aandacht voor duurzaamheid.’

Laden onderweg

YesCharge.me biedt voor openbaar laden meerdere opties aan. Klanten zijn niet verplicht om een vast abonnement te nemen. Zo is het mogelijk om in de eerste fase met een flexcontract te starten en bij voldoende laadsessies over te stappen naar een vast abonnement omdat dit prijstechnisch interessanter is. Het Westlandse bedrijf biedt ook slimme laadoplossingen voor laden onderweg. René: “Zoals een laadtag die openbaar kan laden in heel Europa. En met dezelfde laaddruppel kan je op de zaak intern laden tegen een gereduceerd tarief.”

Maatwerk

Omdat YesCharge.me de laadpalen zelf produceert,
kan het bedrijf uniek maatwerk leveren. René vertelt dat ze bijvoorbeeld laders ingebouwd hebben in een vogelhuisje als eco-design. “En bij Rijk Zwaan hebben we de laadpaal geheel aangepast naar hun eigen wensen.” 

Innovatie

In de zakelijke markt groeit de behoefte aan mogelijkheden voor energieopslag, het sturen van de energie binnen en buiten het gebouw en het opwekken of inkopen van energie.
In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar lanceert YesCharge.me energieopslagsystemen voor de zakelijke markt, met een slim energiemanagementsysteem. De combinatie met DC-snelladen en energieopslag is een innovatie waarmee het mogelijk wordt om tijdelijk het gevraagde vermogen te leveren, ook al is er geen grote energieaansluiting van het gebouw of het net. 

Yescharge.me