Als je met 12 jaar in de kroeg van je ouders stiekem biertjes staat te tappen voor de klandizie, is de kans groot dat je later actief wordt in de horeca. Nu bedient Frank Heijneman veel gasten, maar niet in zijn eigen horecagelegenheid.
Opgegroeid in Bar de Burcht in Honselersdijk, lag een loopbaan in de horeca voor de hand. Tijdens zijn studietijd werkte Heijneman in diverse horeca, waaronder gerenommeerde zaken als Des Indes en restaurant La Spore. Na de opleiding wachtte een uitdaging bij La Place: “Ik kwam er binnen als jong ventje, maar na een aantal jaar was ik de jongste horecamanager van het hele concern. Twaalf jaar werkte ik er met plezier, maar het begon te kriebelen iets voor mijzelf te beginnen.”
In 2007 besloot de Westlander een bedrijf op te richten dat weliswaar actief is in horeca, maar vooral horecagelegenheden als opdrachtgevers had: “We begonnen met mystery visits en al snel volgden ook trainingen. Ik heb lang gebroeid op het idee en wilde vooral iets opzetten zonder veel investeringen nodig te hebben. Veel mensen in de Westlandse horeca kenden mij wel, dus opdrachtgevers waren snel gevonden. We begonnen met een paar mensen, nu werken er 400 mystery bezoekers voor Gast is Koning en een kleine twintig personen op kantoor. We helpen bedrijven een gastvrije houding te creëren, ondertussen in vele branches.”
Toch maakte Heijneman een uitstap in zijn carrière naar het runnen van een horecaonderneming, nota bene op historische grond: “In de voormalige bar van mijn ouders heb ik jarenlang dinnershows georganiseerd. Ruim 60 mensen konden hier genieten van vermaak en eten in een privé setting.
Nu wordt het overgedragen aan Dirk-Jan Keizer, die er een eigen restobar van gaat maken. Ik ben er trots op dat ik zo’n jonge ondernemer een vliegende start kan geven. Batenburg had al snel een huurder gevonden en in een week waren we eruit.”
“De vastgoedportefeuille levert een bijdrage aan het totale ondernemerschap. In tijden van tegenwind, is het goed dat je erop kunt terugvallen. Ik heb nog te veel energie en te veel plannen om te stoppen met ondernemen. ‘Gast is Koning’ zal ik op zeker moment overdragen aan de volgende generatie, maar eerst willen we nog flinke stappen zetten op de internationale markt. Ik blijf lekker bezig, dat houdt me scherp.” besluit Heijneman.