interview

S1MONE: tool voor optimaal klantcontact

Een huurder die een reparatieverzoek wil doorgeven. Een leaserijder die een kapotte airco meldt. Een buurtbewoner die de gemeente wil wijzen op zwerfafval of een hotelgast die graag een dagje overslaat met schone handdoeken. De toepassingsmogelijkheden van S1MONE lijken eindeloos. “Je kunt deze communicatietool zien als een heel eenvoudige en laagdrempelige klantenservice”, omschrijft bedenker en eigenaar Mark van Kan.
“Een instrument waarmee je de klanttevredenheid flink kunt verbeteren.”

Mark van Kan deed jarenlang technisch vastgoedbeheer en zocht in die rol naar een tool waarmee huurders op uniforme wijze en foutloos hun onderhoudsverzoeken kunnen melden. Hij liet voor zijn eigen vastgoedportefeuille een softwarepakket ontwikkelen en gaandeweg kwam hij tot de ontdekking dat deze software veel breder ingezet kon worden. “We hebben vervolgens een platform ontwikkeld dat schaalbaar is. Inmiddels is S1MONE bijna vier jaar op de markt en bedienen we vastgoedbeheerders, vve-beheerders en leasemaatschappijen. Daarnaast is er veel belangstelling vanuit de facilitaire en hospitality branche. Overal waar klantcontact is, bewijst S1MONE haar toegevoegde waarde.”

Eenvoud is uniek

Het digitaliseren van klantcontact – want dat is wat S1MONE doet – is niet uniek. Wél uniek is de eenvoud van het systeem. “Dat is de sleutel van ons succes”, weet Mark. “Omdat we het voor melders zo gemakkelijk maken, gaan ze deze tool ook echt gebruiken.” Hij vertelt dat in de praktijk blijkt dat klanten snel afhaken als ze eerst een app moeten downloaden, moeten inloggen en/of hun adresgegevens moeten invoeren. Dan pakken ze liever de telefoon om zoiets als een kapotte cv-ketel te melden. En dat is voor melder en beheerder vaak een tijdrovend proces. De melder hangt eerst even in de wacht en moet dan uitleggen wie hij is, waar hij is en waarom hij belt. Vervolgens moet die melding doorgespeeld worden aan de juiste persoon, met daarbij weer de juiste gegevens. De kans op fouten en misverstanden is daarbij aanzienlijk.

Veel gebruikers

“Met S1MONE kun je binnen één minuut melding van bijvoorbeeld een storing aan je cv-ketel doen”, beschrijft Mark. “Je scant de QR-code met je smartphone die op de asset zit. Dat is een unieke code, gekoppeld aan je adres, locatie of kenteken. Je legt via Whatsapp uit wat het probleem is en stuurt een foto of video mee.
De beheerder weet precies waar de monteur moet zijn en wat er aan de hand is.” Dat de inzet van S1MONE door klanten gewaardeerd wordt, blijkt uit de cijfers die Mark kan overleggen. Beheerders die voor het doen van meldingen gebruikmaken van een klantenportaal, zien dat slechts maximaal 10 tot 12% van de meldingen via dat portaal worden gedaan. “Wanneer wij starten met ons systeem maakt 50% daar meteen al gebruik van en dat loopt op tot 70 en soms wel 90%. Een ander groot voordeel van S1MONE is dat de beheerder niet hoeft te investeren in hardware en dat het systeem snel en eenvoudig te implementeren is.”

Volop mogelijkheden

In het voorbeeld dat Mark hierboven schetst is de QR-code gekoppeld aan de cv-ketel in een woning. Maar zo’n unieke code kan op veel meer terreinen worden toegepast. “Denk aan apparatuur in supermarkten of horeca. Maar ook in hotels en vakantieparken zijn toepassingsmogelijkheden. Gasten willen meestal geen app downloaden om een melding te kunnen doen. Met S1MONE is dat dus niet nodig. Wij zorgen er met onze software voor dat de melding op de juiste plek in het bedrijf terecht komt. Een verzoek om roomservice komt dus niet bij de technische dienst, maar een melding van een kapotte lamp juist wel.” Ook in Westland ziet Mark volop mogelijkheden in bijvoorbeeld de koeling en de logistiek. Hij denkt bijvoorbeeld aan de traceerbaarheid van producten. “We worden regelmatig benaderd door partijen die met ons systeem aan de slag willen. S1MONE is dus nog lang niet uitgegroeid.”