Social handprint

Social Handprint: hoe draag jij bij aan een betere wereld?

Een van de activiteiten tijdens het evenement Westland Doet Duurzaam op 10 oktober was een duurzame inspiratiemarkt. Op de stand van de Rabobank konden bezoekers kennismaken met MAEX, het bedrijf achter de Social Handprint. Hiermee kunnen mkb’ers hun maatschappelijke impact meetbaar en inzichtelijk maken. “Door daar actief mee aan de slag te gaan, kun je je onderscheiden en vooroplopen in de markt”, aldus Peter van der Hem, impactmanager bij MAEX.

Veel ondernemers willen bijdragen aan een groenere, eerlijkere en betere wereld en zetten daarvoor belangrijke stappen. Het is vaak echter lastig om concreet te maken hoe die bijdrage er precies uitziet. Welke impact heeft jouw bedrijf op bijvoorbeeld het terugdringen van armoede en honger, op verantwoorde consumptie en productie of op eerlijk werk en economische groei? “Om dat uit te kunnen drukken, hebben wij de Social Handprint ontwikkeld”, vertelt Van der Hem. “Daarin rekenen wij uit wat je als bedrijf concreet bijdraagt aan een betere wereld. Heb je bijvoorbeeld iemand in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt? Het maatschappelijk effect daarvan vertalen we in euro’s.”

Nieuwe kansen

Brendan van den Berg, adviseur MKB bij Rabobank Westland, vertelt dat de bank bedrijven op verschillende manieren helpt om duurzaam en toekomstbestendig te ondernemen. “Enerzijds zien we dat bedrijven het zelf belangrijk vinden, anderzijds realiseren ondernemers zich steeds meer dat het nieuwe kansen biedt. En daar komt ook nog bij dat er meer verplichtingen komen. Zo krijgen grote bedrijven vanaf 2024 te maken met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD): een richtlijn om verplicht te rapporteren over hun impact op de mens en op het klimaat. Dit werkt uiteindelijk ook door in het MKB.” De Rabobank zet haar kennis, netwerk en financieringsoplossingen in om ondernemers te helpen bij hun duurzame en toekomstbestendige ambities. En omdat de bank gelooft in het belang van de Social Handprint kon MAEX gebruikmaken van de Rabo Innovatie Lening. Bovendien neemt de Rabobank een aantal scans af die ze aan haar mkb-klanten aanbiedt.

Handzaam verslag

De kracht van de Social Handprint zit volgens Van den Berg en Van der Hem in de praktische en snelle aanpak. Mkb’ers hebben vaak geen tijd en geld voor lange adviestrajecten en lijvige rapporten en het invullen en maken van de Social Handprint duurt slechts een paar uur. Het levert een handzaam verslag op dat in één oogopslag laat zien hoe je op de verschillende thema’s scoort en waar je de meeste impact maakt. Dat ondernemers daar benieuwd naar zijn, werd wel duidelijk tijdens een themamiddag duurzaam ondernemen, die Rabobank en MKB Westland vorig najaar organiseerden. Van den Berg: “Een van de sprekers, zelf ondernemer, vertelde dat hij meer en betere opdrachten krijgt sinds hij laat zien hoe duurzaam hij onderneemt. Dat wekte duidelijk de interesse bij de aanwezigen: duurzaam ondernemen niet omdat het moet, maar ook omdat het nieuwe kansen biedt. En dat is precies waar de Social Handprint bij kan helpen.” 

Meer info
rabobank.nl/ondernemen of socialhandprint.com.