TRENDS

Trends in kantoren

De wereld van werk verandert snel. Met het vele thuiswerken ten gevolge van de coronapandemie is de rol van het kantoor een belangrijk gespreksonderwerp geworden in de boardroom. Door de snel veranderende manier van werken, digitalisering en een groter bewustzijn bij medewerkers over gezond, verantwoord en prettig werken worden bedrijven uitgedaagd om anders te kijken naar fysieke locaties en slimmer met de vierkante meters om te gaan. Rosan Gompers en Saskia Vrolijk van The Community Office weten als geen ander wat de ontwikkelingen en trends in de kantorenmarkt inhouden.

Van thuiswerken naar hybride werken

“Veel werkgevers zetten in op het blijvend faciliteren van thuiswerken. Simpelweg omdat men hier nu de voordelen van heeft ervaren. Voor sommige werkzaamheden zijn werknemers thuis nu eenmaal productiever, zo is gebleken. Ook omwille van de ‘war for talent’ en aantrekkelijk werkgeverschap bieden werkgevers de mogelijkheid om thuis te werken. Mensen willen op z’n minst de optie om thuis te kunnen werken; keuzevrijheid lijkt belangrijk. Natuurlijk zijn de meeste mensen ook blij dat we weer vaker naar kantoor kunnen. Wij geloven dan ook niet dat het kantoor zal verdwijnen. Elkaar ontmoeten, fysiek samenwerken en van elkaar leren is belangrijk. Net als het gevoel hebben onderdeel te zijn van een bedrijf. Het kantoor blijft, maar we zien de rol van het kantoor wel veranderen. De werktoekomst is hybride; we leren steeds beter om te werken in een mix die ons gelukkiger en effectiever maakt: thuis, op kantoor of elders.” zegt Gompers

 

‘Feeling at home at the office’

 

Het kantoor als clubhuis

“Bij de meeste van onze klanten verschuift de focus op kantoor naar het samenwerken en ontmoeten als reden om naar kantoor te komen. Dat betekent dat er aanpassingen in de kantoren worden gedaan. Naast het inrichten van vergaderruimten voor hybride vergaderen, gaat het dan vooral om het creëren van meer ruimte voor brainstormen, informeel ontmoeten, leren en creativiteit,” zegt Vrolijk. “Het sociale aspect is belangrijker geworden; de community. Goede koffie en een goede barista zijn daarbij nog steeds goede teasers. We gaan weer van ‘feeling at the office at home’ naar ‘feeling at home at the office.’ Een trend die ook voor de pandemie al was ingezet. In dit kader spreken we ook wel eens van de hotellisering van het kantoor; het kantoor verandert van een plek waar we ons werk doen naar een inspiratieplek waar we ons prettig voelen, onszelf kunnen zijn en waar we gastvrij onthaald worden. Het kantoor is niet langer een werkplek, maar steeds meer een ervaring waar bedrijven zich mee willen onderscheiden.”

Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk om ook focuswerk en online meetings goed te faciliteren. Niet iedereen is in staat om een goede en productieve werkplek thuis te creëren. Aandacht voor goede akoestische oplossingen om hybride online meetings ook op kantoor te faciliteren is daarom key. 

Digitalisering en personalisatie

Gompers vervolgt: “De toekomstige werkplek op kantoor wordt daarnaast ook sterk beïnvloed door de mogelijkheden vanuit Tech. We zien dat er steeds meer technologie ‘in het beton’ wordt geïntegreerd. We creëren slimme gebouwen die zowel qua exploitatie als beheer, maar ook door gebruikers smart en via apps beheerd kunnen worden. Het eerste is vanuit een kosten- en duurzaamheidsperspectief heel belangrijk. Want waarom zou je het licht laten branden op een werkvloer die op rustige dagen niet of nauwelijks wordt gebruikt? Het laatste, gebruikers ‘controle’ geven over hun werkplek via hun smartphone, is echt de perfecte tool voor het creëren van acceptatie voor veranderende manieren van werken: Met het hybride werken laten we de vaste werkplek definitief los. Het is superhandig om als je op kantoor komt, via een app te zien welke werkplekken beschikbaar zijn, te zien welke collega’s er op kantoor zijn en om onderweg naar kantoor nog even gemakkelijk een vergaderzaal te kunnen boeken. Het kantoor in je hand.

Een next step is het toepassen van AR en VR om een gelijk speelveld in de hybride werkwereld te creëren. Ongelijkheid in informatie en participatie wordt als de grote uitdaging van het hybride werken en vergaderen gezien. Met het inzetten van technologie worden nieuwe ervaringen gerealiseerd waarbij iedereen zich betrokken voelt. Er zijn op dit moment veel pilots op dit gebied.” 

Gezond en bewust werken en leven

“Tot slot merken we dat de pandemie ons bewuster heeft gemaakt van wat we belangrijk vinden in het leven en in ons werk. Wellbeing en onze gezondheid is extra belangrijk geworden. Dit leidt aan de ene kant tot groene kantoren en werkomgevingen. Het is gebleken dat we rustiger en gelukkiger worden en productiever kunnen werken in groene omgevingen. Daarnaast leidt ons verhoogde bewustzijn ertoe dat werknemers ook bewustere keuzes maken in hun werkleven; wel of niet een volgende carrièrestap? Eerder met pensioen? Toch voor mezelf beginnen? Men is zich bewuster van tijd en ruimte, en hoe de indeling van zowel de ruimte als tijd ons verandert. Je ontkomt er als bedrijf niet aan om hierop in te spelen, zowel wat betreft het kantoor als je visie op de manier van werken.” besluit Vrolijk. 

thecommunityoffice.com